Reijer van der Eijk

Bij de bouw van een tunnel komt héél veel kijken

Hij is 500 meter lang en zit vol met technische installaties. De nieuwe Hollandtunnel, onderdeel van het project A24 Blankenburgverbinding, is bijna af. Op dit moment worden alle installaties in de Hollandtunnel uitvoerig getest. Een belangrijke fase, want veiligheid gaat boven alles.

Projectmanager Reijer van der Eijk is al vanaf 2019 betrokken bij dit project. Hij is verantwoordelijk voor het ontwerp, de montage, de inbedrijfstelling en het testen van de verkeers- en tunneltechnische installaties (VTTI). Reijer vertelt wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een tunnel en wat hij zo leuk vindt aan zijn werk.

Werk je eigenlijk al lang bij Ballast Nedam?

“Al bijna 15 jaar. Na mijn studie Civiele techniek aan de TU Delft heb ik eerst een kleine tien jaar bij een adviesbureau gewerkt. Ik werd toen ingehuurd door grote opdrachtgevers en aannemers, maar als externe sta je toch vaak wat verder van het primaire proces af. Daarom besloot ik in 2009 te solliciteren bij Ballast Nedam Infra Projects. Ik had nog een andere sollicitatie lopen, maar met Ballast Nedam had ik de beste klik.”

Dus de keuze was snel gemaakt?

“Ja, niet veel later begon ik al als procesmanager bij Infra Projects. Ik zat hier meteen op mijn plek. Het eerste grote project waaraan ik meewerkte, was project A15 Maasvlakte-Vaanplein. Daarna kwam project A9 Gaasperdammerweg. En sinds 2019 werk ik als projectmanager bij project A24 Blankenburgverbinding. Eigenlijk ben ik dus van het ene technisch zeer uitdagende project in het andere gerold.”

Wat doe je precies bij project A24 Blankenburgverbinding?

“Simpel gezegd zorg ik er samen met mijn team voor dat alles op VTTI-gebied goed, veilig en op tijd verloopt. Bij de bouw van een tunnel komt heel veel kijken. Zo heeft de Hollandtunnel wel twintig verschillende technische installaties die centraal worden aangestuurd vanuit de tunnelbediening. Door middel van complexe software worden al deze installaties met elkaar verbonden en bedienbaar gemaakt.”

Kun je wat voorbeelden geven van tunneltechnische installaties?

“Er zitten bijvoorbeeld pompinstallaties in om regenwater af te voeren, ventilatiesystemen, noodtelefoons, luidsprekers, camera’s en een centrale bediendesk van Rijkswaterstaat. Alles om het verkeer door de tunnel zo veilig mogelijk te maken. We zijn al die installaties nu uitgebreid aan het testen. En wat we hier leren, kunnen we weer gebruiken voor de tweede tunnel in dit project, de Maasdeltatunnel.”

Werk je ook mee aan de Maasdeltatunnel?

“Ja, ik ben ook betrokken bij de bouw van de Maasdeltatunnel. Deze tunnel wordt afgezonken in het water van het Scheur. Ook een mooie uitdaging op VTTI-gebied dus. Wat ik het leukste vind aan mijn werk? Dat het zo dynamisch en afwisselend is. En het geeft me heel veel energie om aan zulke grote spotlightprojecten te werken.”

Ook werken bij Ballast Nedam?

Bij Ballast Nedam kun jij je ontwikkelen en iedere dag een beetje beter worden. In binnen- én buitenland. Samen met bijna 2.000 collega’s zetten we ons in voor een toekomstbestendige leefomgeving. Sluit jij je aan bij ons team om hieraan bij te dragen?

Bekijk vacatures